Lezing “Speelhuisjes aan de Vecht”

Op dinsdag 13 september organiseert de HKB een lezing met als thema “Speelhuisjes aan de Vecht” door drs. Juliette Jonker-Duynstee. Veel buitenplaatsen aan de Vecht hebben zo’n speelhuisje. Deze variëren van vroeg achttiende-eeuwse theekoepelachtige gebouwtjes waar volwassenen recreërden tot negentiende-eeuwse “follies”. Tegenwoordig is er nog maar een fractie over van de rijkdom die er was. Juliette heeft voor het boek “Tuinkoepels, een Nederlands verschijnsel” een artikel hierover geschreven wat zij deze avond zal toelichten.

Aanvang lezing: 19:30 uur, inloop vanaf 19:00 uur in het Parochiehuis Breukelen, Herenstraat 15, 3621 AP Breukelen. Leden en partner leden hebben vrije toegang. Niet-leden entree € 5,–. Aanmelden kan via evenementen@historischekringbreukelen.nl.

“Tuinkoepels, een Nederlands verschijnsel”

In dit boek belichten acht auteurs de tuinkoepel vanuit verschillende perspectieven: geschiedenis, kunstgeschiedenis, literatuur, stedenbouwkunde, archeologie en interieurgeschiedenis. Het boek is een initiatief van de Donderberggroep, Stichting voor Follies, Tuinsieraden en Vermaaksarchitectuur. De inleiding van de beide redacteuren gaat in op dit bijzondere fenomeen.

Redactie: Martin van den Broeke, Wim Meulenkamp.

Uitgever: Eburon;  ISBN: 9789463013666
Hardcover: 97 ; Prijs: € 24,50